Caroline Bem
Courriels
caroline.bem@umontreal.ca (Travail)
Travail 1 : 514 343-6111 #6512
Web : Page professionnelle (faculté,département,école)
Web : Autre site web
PhD
2016
, McGill University (Canada)
MA
2009
, McGill University (Canada)
BA (Hons)
2006
, Anglia Ruskin University (Royaume-Uni)
Affiliations
Areas of Expertise
Responsabilities and outreach Expand all Collapse all
Research projects Expand all Collapse all
Développement d’une campagne vidéoludique francophone d’éducation et de prévention des violences sexuelles au postsecondaire Projet de recherche au Canada / 2024 - 2026
Publications Expand all Collapse all
Numéros de revue édités dans des revues internationales avec comité de lecture :
Maule, Rosanna and Caroline Bem. Intermédialités/Intermediality. “Repurposing (gendered media practices).” Vol.49 (Spring 2027) ‘accepted’.
Bem, Caroline and Susanna Paasonen. Sexualities. “Play!” Vol. 26.8 (December 2023): 809-940. https://journals.sagepub.com/toc/sexa/26/8
Bem, Caroline (editor). Intermédialités/Intermediality. “Mapping (Intermediality)/Cartographier (l’intermédialité).” Vols. 30-31 (Fall 2017/Spring 2018). https://www.erudit.org/en/journals/im/2017-n30-31-im03868/
Articles dans des revues avec comité de lecture :
Bem, Caroline. “‘Neither of us was much into feminist or queer porn.’ Petit traité audio-visuel de pornographie queer en quatre scènes.” Special issue “Le regard queer et l’image en mouvement.” Eds. Joëlle Rouleau and Julianne Pidduck. Cinémas. 29.3 (Fall 2021): 33-56. doi.org/10.7202/1084570ar
Bem, Caroline and Marion Froger. “Construction collective d’une théorie en chantier. Les études de cas dans la revue Intermédialités” Special issue “Études intermédiales: à la rencontre de l’École de Montréal.” Eds. Elsa Tadier and Éric Méchoulan. Communication & Langages. 208-209 (2021): 247-267. https://shs.cairn.info/revue-communication-et-langages-2021-2-page-247?lang=fr
Bem, Caroline. “Cinema | Diptych: Grindhouse | Death Proof.” Journal of Cinema and Media Studies. 58.2 (Winter 2019): 1-22. doi.org/10.1353/cj.2019.0000
Bem, Caroline. “Mediality, Materiality, Narrative: Successive Incarnations of a Special Effect in Vanishing Point and Death Proof.” Screen. 57.1 (Spring 2016): 52-70. doi:10.1093/screen/hjw001
Chapitres dans des livres avec comité de lecture :
Froger, Marion and Caroline Bem. “Case Studies as a Heuristic of Intermediality.” Handbook of Intermediality: Media Integration and Media Transformation in Theory and History. Eds. Jorgen Bruhn et al. (London: Palgrave-McMillian, 2023).
Bem, Caroline. “Humor in Pornographic Browser Games: From Undertale to Uddertale, a Case Study.” Games and Comedy. Eds. Krista Bonello Rutter Giappone, Tomasz Z. Majkowski, and Jaroslav Švelch. (London: Palgrave-McMillian, 2022): 307-324.
Articles dans des actes de colloque avec comité de lecture :
Bem, Caroline. “Diptych Theory: Queering the Sense of an Ending in Greta Gerwig’s Adaptation of Little Women.” In Proceedings of the 2022 Conference Impossible Fictions/Fictions impossibles. Eds. Alison James, Akihiro Kubo, and Françoise Lavocat. Fabula “Conférences” (2023). doi.org/10.58282/colloques.11111
Bem, Caroline. “A Discipline is Always Born Twice: Is there Room for Interdisciplinary Humanities Methods in Game Studies Scholarship Today?” DIGRA 2020 Conference Proceedings. http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/DiGRA_2020_paper_397.pdf
Bem, Caroline. “Queer Aesthesis in Robert Yang’s Marathon (2018).” 13th International Philosophy of Computer Games Conference Proceedings, St Petersburg, 2019. https://gamephilosophy.org/conference-manuscripts/
Bem, Caroline. “Text as Image in the Digital Age: A Formalist Reading of Polyvore Sets.” In L’Imaginaire: texte et image / The Imaginary: Word and Image, edited by Claus Clüver, MatthijsEngelberts, and Véronique Plesch, 243-260. Leiden and Boston: Rodopi, 2015.
Compte-rendus de livres dans une revue avec comité de lecture :
Bem, Caroline. “Eugenie Brinkema, Life-Destroying Diagrams (Durham, NC: Duke UP, 2021).”Screen 63.3 (Autumn 2022): 389-393. doi.org/10.1093/screen/hjac030
Bem, Caroline. “Alicia Spencer-Hall, Medieval Saints and Modern Screens: Divine Visions as Cinematic Experience (Amsterdam: Amsterdam UP, 2017),” Screen 60.4 (Winter 2019): 629-631. doi.org/10.1093/screen/hjz041
Communications Expand all Collapse all
Mai 2024. "Rethinking Games Designed for Sexual Education: Navigating Perceptions and Engaging Young Men." CGSA 2024, Concordia University, Montréal. Organisatrice de la section: Kenzie Gordon, University of Alberta.
Mai 2023, avec Charlotte Courtois. “Pour une longévité des projets ayant reçu un financement public: comment pérenniser les créations de jeux vidéo féministes et LGBTQ+ pour la santé sexuelle?” 318 - Pratiques audiovisuelles en devenir au Québec dans les organismes féministes et LGBTQ. 90e congrès de l'ACFAS, Université de Montréal. Organisatrice de la section : Rosanna Maule, Concordia University, Montréal.
Mars 2023, avec Charlotte Courtois. “Jeux vidéo francophones d’éducation sexuelle: présentation d’un corpus.” 10e édition du symposium sur l’histoire du jeu. Organisateurs : LUDOV (Laboratoire Universitaire de Documentation et d’Observation Vidéoludiques), Homo Ludens et TAG (Technoculture, Arts and Games). Université de Montréal.
Décembre 2022, avec Charlotte Courtois. “Jeux vidéo, éducation pour la santé sexuelle et prévention des violences sexuelles et de genre: cartographie d’un corpus de jeux militant.” Le genre et la sexualité dans le jeu: jeux de rôles, imaginaires et possibles. Organisatrices : Laurence Schmoll, Valentine Royaux, Kim-Marlène Le. Université de Strasbourg.
Novembre 2022, avec Charlotte Courtois. “Cartographie d’un corpus de jeux vidéo éducatifs sexuels et développement d’une trousse interactive à l’intention des campus post-secondaires.” 4e Colloque du CRITS. Organisateur.ices : Jonathan Durand Folco, Lauren Levesque, Jennifer Bruce, Dan Furukawa Marques, Marc D. Lachapelle. Université Saint-Paul, Ottawa.
Mars 2022. “Diptychal Thinking, Paradox, and the (Im)Possibility of Fiction in Greta Gerwig’s Adaptation of Little Women.” Impossible Fictions/Fictions impossibles. Organisatrices : Alison James et Françoise Lavocat. University of Chicago, IL.
Septembre 2021. “Dilettante Game Design, Gameplay, and Games Scholarship.” Game History Symposium 2021: Inclusion, Intersectionality, Intergenerational Equity: Past, Future. Organisateur.ices principaux.les : Carl Therrien et Charlotte Courtois. Université de Montréal.
Mars 2021. “Much More Than Nostalgia: Reversal, Humor, and the Paradoxical Politics of Revenge in Once Upon a Time in Hollywood.” SCMS 2021, en ligne.
Octobre 2019. “Queer Aesthesis in Robert Yang’s Marathon (2018).” 13th International Philosophy of Computer Games Conference, Université d'État de Saint-Pétersbourg, Russie.
Mai 2019. “Colourful Cockfights and Good Intentions: The Cute, the Funny, and the Woke in Genital Jousting.” 3rd Sexual Cultures Conference: PLAY, Université de Turku, Finlande.
Avril 2018. “The Diptych in Literature: Ethical Paradox in Coetzee’s Disgrace and Hemmerechts’ Alles verandert.” ISSN, McGill University, Montréal, QC.
Mars 2018. “From Reboot to Playthrough: The Politics of Forms in Death Proof and The Hateful Eight.” SCMS, Toronto, ON.
Mai 2017, avec Rémy Besson, Suzanne Beth et Claudia Polledri. “Formats, Approaches, Discourses: Remediating the 1999 CRI Conference ‘A New Intermediatic Sphere.” International Society for Intermedial Studies, Université de Montréal, QC.
Juillet 2016, avec Marion Froger. “Le débat théorique dans les ‘études de cas’ de la revue Intermédialités.” ICLA, Université de Vienne, Autriche.
Avril 2015. “Moral Paradox in Death Proof.” NeMLA, Toronto, ON.
Mars 2015. “The Pursuit of Vertigo: On the Use of Graphic Sex in Two Rockstar® Games.” SCMS, Montréal, QC.
Novembre 2013. “Return to Aesthetics: Theorizing the Fantastic Turn in Recent Art House Cinema.” La Magie des effets spéciaux: cinéma, technologie, réception. Organisateur.ices : André Gaudreault, Viva Paci, Martin Lefebvre. Université de Montréal, QC.
Mars 2013. “Archaic Number Theory in Contemporary Narrative Cinema: The Case of Death Proof.” SCMS, Chicago, IL.
Mars 2012. “The Revenge Contract: Mirroring, Repetition and Masochism in Quentin Tarantino’s Death Proof.” SCMS, Boston, MA.
Août 2011. “Text as Image in the Digital Age: The Polyvore Phenomenon.” IAWIS, Université du Québec à Montréal, QC.
Février 2011. Miles to go before I sleep: Narrative Reconfigurations and Generic Border-Crossings in Recent American Cinema." (Re)descubriendo “América”: road movie y otras narrativas de viaje en Norteamérica. Organisateur.ces: Wilfried Raussert et Graciela Martínez-Zalce. UNAM, Ciudad de México.
Juin 2010. “From Writing Tablets to System Reboots: The Diptych in Contemporary Cinema.” FSAC/ Congress of the Humanities and Social Sciences, Concordia University, Montréal, QC.
Browse this profile on: